csütörtök, június 05, 2008

chv vagyok. Szardínia-függő.

Nem tagadom, pontosan tudom, hogy ezzel a némileg talán bizarr szardínia –ezúttal kis „sz”-szel- imádatommal nagy valószínűséggel eléggé egyedül vagyok (nemzetközileg azért nem). De nem szégyellem bevallani, hogy lassan már-már szinte pánikba esem, ha véletlenül nincs itthon egy doboz. De ilyen nem fordul elő soha. Az elmúlt év során mániákus szardína-vásárlóvá és –fogyasztóvá váltam. Az első, szardíniával kapcsolatos aha-élményem többé-kevésbé egy éve történt, amikor egy portugáliai utazásra készültem. Azóta veszem-eszem-lesem. Ha netán éppen semmi nincs itthon, egy doboz szardíniából akkor is a legjobb dolgokat lehet varázsolni. Persze, nagyon fontos, hogy jó minőségű hal legyen, általában portugál, vagy francia. Régebbi emlékezetemben valahogy mindig olyan hozzávalóként élt, amelyet agglegénylakások kongó spájzaiban képzeltem el, esetleg olyan „mindent bele” típusú tésztákon. Brr. Amióta viszont felismertem, hogy mennyire jó salátákkal, zöldségekkel is, rengeteg új lehetőség nyílt meg. A citromlé, olívaolaj, sok petrezselyem általában kötelező. Pl. sárgarépa-retek salátán. Vagy avokádóval (amivel szuperül passzol).

Most a kísérletezésnek egy új fázisba léptem: rájöttem, hogy ázsiai hozzávalókkal is kiválóan működik. Konkrétan: nagy halom tépkedett salátalevél, vajpuha, érett avokádó, vékonyra szeletelt salotta (vagy lilahagyma), chilipaprika, az egészen pedig egy csípős-édes-savanyú ázsiai öntet halszószból, zöldcitromléből, cukorból, fokhagymából, szezámolajból. Remek. Öt perc alatt elkészül, és ízbomba a köbön. Ráadásul csupa egészséges. A saláta verzió egész kulturáltan néz ki, akár vendégeknek is feltálalnám. A „B” verzió még egyszerűbb: az összenyomkodott avokádót, a szardíniát, esetleg korianderzöldet, újhagymát salátalevélbe göngyölöm, és a szószba mártogatom. Úgymond vietnámi módra. Ez is isteni, fogyasztani azonban nem lehet szalonképesen, potyog, csöpög, stb., inkább magányos estékre ajánlott.

Címkék: , ,


 

 

7 hozzászólás:

Blogger Balokány szerint...

hát akkor hadd mondjam el, hogy a múltkor nekem is eszembe jutott a salátalevélbe csavart mártogatósdi (én történetesen kambodzsai módra ismerem) és hát állítom, hogy ennél nyáriasabb étel a világon nincs. friss mentalevelet kell még belecsavarni, attól jön az élmények netovábbja! vendégverzió: újhagyma szárral átkötve, kertben vacsoránál - a csöpögés külön báj! és persze a nosztalgia kelet felé :)

a szardínia remek ötletnek hangzik...

10:49 du.  
Blogger "saját levében" szerint...

Na és ahhoz mit szóltok, hogy Ínyesmester szerint a körözöttbe is ajánlatos szardíniát tenni, keveset az olajából is és még kesernyés sört is hozzákeverni. Persze juhtúróból volt az alap, mondanom sem kell. :))

11:06 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A szardíniát én is előszeretettel fogyasztom /bár most kissé háttérbe szorította a füstölt makréla őrületem./
Pizzán, jófajta vörösolíva társaságában is igen kiváló eledel ám :)

9:08 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

A "B" versio szósza az előző öntete(halszósz, limelé, nádcukor, fokhagyma, szezámolaj)? Jónak ígérkezik...
A Szardínia finom még ceruza zöldbabbal, parmezánnal, s mindezt lehet rétegelni lasagne lapok közé, fokhagymás besamell mártással leöntve sütőben készre sütni.

3:09 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nekem egy ilyenem van szardíniával:
http://dibbuk.blogter.hu/?post_id=73753

3:55 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia Eszter!
Meg szeretném kérdezni, h melyik hentesnél és hol vásárolsz? És ha vásárolsz a Csarnokban akkor ott kinél? Még vmi: bélszínt honnan? Mert a Csarnokban a 6-6500,-Ft-ot sokallom. Még sosem vettem, nem szeretném elvéteni:-)
Köszi,
Macaroon

5:37 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Jajj ne haragudj Chili, Esztert is olvastam és oda akartam írni:-)

5:38 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal